ringvalley.blogg.se

Uppdatering!

Kategori: Allmänt

Skriver en liten uppdatering fast att inte så mycket har hänt. Hästarna går och strosar i hagen, äter och mår gott.
Men en nyhet jag kan komma med är att i fredags så tog jag på Gumpy sadel ute i hagen. Han har inte haft sadel på sig sedan i höstas så tyckte det var på tiden. Och han brydde sig förstås ingenting i det utan stod och åt i godan ro. Vände sig om och tittade på stigbyglarna ibland men annars inget.
Så jag började träna lite på att lägga tyngd i stigbyglarna vilket heller inte gjorde honom något, började då stå på en hink och sätta foten i stigbygeln för att försiktigt börja ställa mig lite smått i den och ge tyngd på det viset. Höll på så en stund och det ända han gjorde var ibland att flytta sig lite åt sidan pga trycket som blev i stigbygeln.
Men han insåg att stå och äta var intressantare.
Så tillslut så ställde jag mig i stigbygeln så pass att jag kunde hänga mig över sadeln så han fick äta lite godis ur min hand medans och det gick jättebra. Gjorde så någon gång innan jag till sist försiktigt la benet över ryggen och satte mig i sadeln. Det gjorde inte heller honom någonting utan han stod bara och väntade på godis, så gav honom lite godis medan jag satt där i sadeln och var jättestolt över min lilla kille! =)
Men sedan så hoppade jag försiktigt av och tog av han sadeln och lät han äta i lugn och ro.
 
Underbar kille som verkar komma bli lätt att rida in (om inte det kommer en trottsålder innan och gör det svårare) ;)
Men det får framtiden utvisa, är ju inte inridning för än till senhösten någon gång. Då är han ju lika gammal som Chanel och Silver var när jag började med deras inridning.
 
Har hört på håll att det tydligen blivit sura miner från vissa över mitt val att sitta på Gumpy, men i mina ögon så gör det inget att en "lättviktare" som jag har hoppat upp och suttit lite lätt i sadel på honom i kanske 30-45 sekunder? Utan att vänja honom vid sadel och att en ryttare ska kunna kliva in i stigbygeln och kliva upp lite försiktigt är bara bra inför kommande inridning. Det är ju inte tänkt att detta ska göras dagligen, utan kan man "påminna" honom om detta säg kanske 1 gång i månaden eller varannan månad bara så han hajar grejen så är ju det klart tills senare. Han är ju storhäst och ingen "vekling" så för mig känns det bara rätt. Alla gör vi på olika sätt och jag är hittills väldigt nöjd med hur jag har jobbat med mina unghästar och hur dom har blivit. Jag har också fått mycket trevliga kommentarer både från "vanligt hästfolk", hästköpare och hästköpar intressenter som sett min hästhantering och vad för typ utav hästar jag får utav detta!
Så jag fortsätter på mitt sätt, och övriga får fortsätta som dom vill.  =)
 

Kommentarer

  • Linda säger:

    Man kommer alltid få synpunker från andra av sina val man gör med hästarna, huvudsaken är att man tror på det val man gör och att det varken skadar hästarna eller en själv, rent psykiskt och fysiskt. :)

    2014-03-03 | 11:06:04
    Bloggadress: http://mittangsull.blogg.se
  • erica säger:

    Ja det är bara borsta av sig jennifer.. folk har alltid åsikter. . Det är nog många som skulle vara emot att jag håller på med min unghäst så Islandsvärlden vill ha orörd hästar. . Men man får borsta av sig.. :-) Jag själv vill sskynda långsamt dvs börja långsamt med nh och hantering istället för att vänta till fyra års ålder och då ska allt komma nästan på samma gång. Då ska de tränsas, sadlas, hanteras, ridas osv osv :-)

    2014-03-06 | 22:04:10
    Bloggadress: http://solliljans.blogg.se
  • Linda säger:

    Hörru må ju få se bilder på Gumpy i grimman han fick av mig ;)??

    2014-03-09 | 17:47:43
    Bloggadress: http://mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här: